tiistai 2. maaliskuuta 2010

Oikeusvaltiossa julkisen vallan tulee aina perustua lakiin .. entä käytännössä?

2.3.2010 .. KKs

Sähköpostien joukosta poimin tähän päiväkirjeeseen Jaakko Kontisen tutkinta- ja selvityspyynnön sekä oikaisuvaatimuksen Patentti ja Rekisterihallitukselle esimerkkinä miten maakuntatasolla lainkäytössä ovat härskit keinot käytössä. Ja miten maakunta- ja kunnallispolitiikassa korruptio jyrrää...

Oikeusvaltiossa julkisen vallan tulee aina perustua lakiin  .. mutta miten rakenteet toimivat käytännössä?

Eduskunnan vaalirahakorruptiossa eri säätiöiden "harmaan vallankäytön" osa-alue paljastui kaikessa laajudessaan.  Korruption tunnusmerkistön täyttyminen koko yhteiskuntapolitiikan rakenteissa on kirjavampaa kuin yleisesti oletetaan.  Edustukselluinen demokratia (kansanvalta) on vaihtunut juridokratiaksi (juritien vallaksi) ja hyvin pitkälle kleptokratiaksi (varkaiden vallaksi).

Säätiölain 5 luvun 21 (§) pykälä sanoo:

" Valtion viranomainen älköön olko säätiön hallituksena tai sen jäsenenä asianomaisen ministeriön luvatta,

älköönkä myöskään kunnan tai kirkon viranomainen , ellei kunnanvaltuusto taikka tuomiokapituli tai kirkollishallitus ole antanut siihen suostumustaan."

Edelleen Säätiölain 11 pykälän kolmannessa momentissa sanotaan ; "Säätiön toimielimen jäsen tai säätiön toimihenkilö ei saa osallistua hänen ja säätiön välistä sopimusta tai muuta oikeustointa koskevan asian käsittelyyn. Hän ei myöskään saa ottaa osaa säätiön ja kolmannen henkilön välistä oikeustointa koskevan asian käsittelyyn , mikäli hänellä on siitä odotettavissa olennaista etua , joka saattaa olla ristiriidassa säätiön edun kanssa. Mitä tässä on sanottu oikeustoimesta, on vastaavasti sovellettava oikeudenkäyntiin ja muuhun puhevallan käyttämiseen."

Edelleen Säätiölain 12 a (§) sanoo;

"Säätiön toimielimen jäsen ja säätiön toimihenkilö on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka hän toimessaan tahallaan tai tuottamuksesta on aiheuttanut säätiölle. Sama koskee tätä lakia tai säätiön sääntöjä rikkomalla muulle aiheutettua vahinkoa." Vahingonkorvauksen sovittelusta ja vastuunjakautumisesta, kun korvausvelvollisia on useampia on voimassa , mitä vahingonkorvauslaissa (412/74) on säädetty.

Patentti ja Rekisterihallituksesta saamani luettelon mukaan kuuluvat tällä hetkellä Suur - Savon Energiasäätiön hallitukseen seuraavat henkilöt:

* Heikki Laukkanen puh.joht. Juvan kunnanjohtaja
* Seppo Ruhanen jäsen Hirvensalmen kunnanjohtaja
* Jorma Auvinen jäsen Savonlinna
* Markku Hatakka jäsen Hankasalmi
* Heikki Leppänen jäsen Mikkeli
* Ahti Myllys jäsen Rantasalmi
* Lasse Partanen jäsen Sulkava
* Jan Korhonen jäsen Ristiina

Lisäksi olen Patentti ja Rekisterihallitukselta saanut vuoden 2008 tilinpäätöksen liitteenä toimintakertomuksen josta selviää mm Energiasäätiön valtuuskunnan kokoonpano. Kokoonpanosta voidaan lukea, että siihen kuuluu lukuisa määrä kunnanhallitusten tai valtuustojen jäseniä.

Edelleen todettakoon että Suur - Savon Energiasäätiön asiamiehenä toimii ja on toiminut Mikkelin Kaupunginhallituksen jäsen vapaamuurari asinajaja Matti Kunnas.

Allekirjoitanut pyytää Säätiöitä valvovaa viranomaista selvittämään millä perusteella , kenen tai keiden toimesta ja ehdotuksesta on Säätiön asiamieheksi valittu vapaamuurari Matti Kunnas ja onko valinta hyväksytty esim. Suur Savon Sähkön Yhtiökokouksessa tai Hallintoneuvostossa ja mitkä ovat olleet perustelut juuri edellä mainitun henkilön valitsemiseksi Säätiön asiamieheksi.

Edelleen todettakoon, että Säätiön hallituksen puheenjohtaja ja jäsen ovat toimineet esittelijän ominaisuudessa kunnanhallitusten käsitellessä ns Maakunnan Energian aiesopimusta tänä vuonna ja jo keväällä 2008 myös siinä vaiheessa kun muutaman kunnanjohtajan mukana olleen työryhmän esittelemissä Suur Savon Sähkön ja Esen fuusiosuunnitelmissa, ja joissa olisi mukana ollut myös pörssiyhtiö EON.

Allekirjoittanut pyytää Säätiöitä valvovaa viranomaista tutkimaan mm seuraavaa:

Ovatko Juvan ja Hirvensalmen kunnanvaltuustot myöntäneet luvan Heikki Laukkasen ja Seppo Ruhasen toimimiseen Suur-Savon Energiasäätiön hallituksissa. Ja koska mahdollisesti ko. lupa on tai olisi myönnetty.

Mikäli tällaista lupaa ei ole olemassa, pyydän Patentti ja Rekisterihallitusta julistamaan sellaiset Energiasäätiön päätökset laittomiksi, mihin yllä mainitut kunnanjohtajat ovat olleet osallisina Säätiölain ja hallintolain tarkoittamassa muodossa esteellisiä.

Edelleen pyydän Patentti ja rekisterihallitusta tutkimaan kuinka moni kunnanhallitusten jäsen, joka samalla on Suur Savon Energiasäätiön valtuuskunnan jäsen, on toiminut ja ollut osallisena ja esteellisenä osallistunut eri kunnanhallituksissa tammi- ja helmikuun aikana tänä vuonna 2010 käsitellyissä ja hyväksytyissä ns. "Maakunnan Energian" aiesopimusten esittelyissä ja hyväksymisissä. Mm Juvalla asiaa on käsitelty 18.1.2010 ja kunnanhallitus päätti yksimielisesti allekirjoittaa aiesopimuksen. Asian käsittelyssä eivät jäävänneet itseään Energiasäätiön hallituksen puheenjohtaja, kunnanjohtaja Heikki Laukkanen tai kunnanhallituksen jäsenet ja Energiasäätiön valtuuskunnan jäsenet, Ari Rautio ja Jaakko Hänninen.

Edelleen pyydän Säätiöitä valvovaa viranomaista tutkimaan onko Säätiön varojen sijoittaminen Nordean ja Sammon osakkeisiin sekä GrowHow rahaston osuuksiin Säätiön sääntöjen ja Säätiölain tarkoituksen mukaista .

Suur Savon Energiasäätiön säännöissä pykälä (§) kolme sanotaan mm. että Säätiön varat on sijoitettava varmalla ja tuloa tuottavalla tavalla. Säätiön tilinpäätöksestä vuodelta 2008 ilmenee , että sijoitustoiminnan kulut olivat 248.627,75 euroa sisältäen mm. Nordean ja Sampo Pankin arvonalentumisen 198.602,70 euroa.

Mikäli Säätiöitä valvova Patentti ja Rekisterihallitus toteaa Säätiön luottamushenkilöiden toimineen esteellisenä ja hoitaneen näin ollen säätiötä Säätiölain vastaisesti, pyydän viranomaista ja viranomaisia ryhtymään kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin mitä Säätiölain 3 luku siltä edellyttää ja niin, että Energiasäätiötä mahdollisesti hallinoiva Suur Savon Sähkön Hallintoneuvosto ja Yhtiökokous valitsevat kokonaan uudet toimi- ja luottamushenkilöt Suur Savon Energiasäätiölle, ja että Säätiön valtuuskunta ryhtyy kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin mitä Säätiölaki valvottavalta edellyttää.

Edelleen pyydän Säätiöitä valvovaa viranomaiselta kannanottoa ja selvitystä siihen olisiko nyt esim. Juvan kunnanhallituksessa

hyväksytyllä mallilla Energiasäätiön sitoutuminen Maakunnan Energian muodostamiseen, ja jossa sijoituksessa Säätiön varat ja sijoitus eli laina, ei olisi pääomaturvattu esim. pankkitakauksella Säätiölain ja Suur savon Energiasäätiön sääntöjen vastaista. Viittaan 25.02.2010 Kuopion Hallinto-Oikeuteen tekemääni kunnallisvalitukseen/ Hallintokanteluun , josta olen sähköpostitse toimittanut kopion osoitteeseen kirjaamo@prh.fi

Kunnioittavasti
Juvalla 1.3.2010
Jaakko Kontinen , täysivaltainen kunnan asukas

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti